زنان، حلقه مفقوده توسعه در فناوری ارتباطات و اطلاعات

طبق گزارش‌ها، سی دقیقه پیش از آغاز زمان بلیت فروشی، سایت رسمی سازمان لیگ در بخش فروش جایگاه زنان، پیام «پایان ظرفیت» را به هواداران نشان می‌داد. مشکلاتی همچون «محدود بودن فروش بلیت‌ها» و «حضور زنان گزینشی» همچنان در فوتبال ایران برای زنانی که قصد تماشای رقابت‌های فوتبال را دارند پابرجا مانده است. دستیابی کامل و مساوی زنان و دختران به علم، مشارکت آنان در دانش و پژوهش، و دستیابی بیشتر به برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان و دختران از اهداف مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای انتخاب روز جهانی زنان و دختران در علم می باشد. اگر به صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات بهتر نگاه کنیم می‌بینیم ۵۰ درصد از فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط خانم‌ها هستند. البته این مسئله به آن معنا نیست که فارع التحصیلان رشته‌های آی‌تی، مخابرات، الکترونیک حتماً باید کسب و کار خود را در این حوزه ایجاد کنند.

بااینکه او سریع‌تر از حد انتظار به قله رسید اما این بدان معنا نیست که لاما با هیچ یک از چالش‌های معمول مرتبط با محیط خشن و غیرقابل سکونت مواجه نشده است. او هیچ نوع تحصیلات رسمی ندارد و هشت سال از کودکی را مشغول مراقبت و نگهبانی از گاومیش‌هایی که بود در منطقه گورخا در ارتفاعات نپال چرا می‌کردند. خانم لاما از کمپ کوهپایه تا بالاترین نقطه کوه اورست را فقط در ۱۴ ساعت طی کرد.

نقش زنان در فناوری

مشارکت و مدیریت زنان در کسب‌وکار کیفیت زندگی آنان را بهبود می‌بخشد و با تغییر باورها، سبک زندگی وخودباوری آنان تا حد بسیاری ارتقاء خواهد یافت. در اتاق بازرگانی تهران با بستری که از طریق ایجاد کمیسیون فاوا داده شد تقریباً نزدیک به 90 نفر از بازیگردانان صنعت آی‌سی‌تی و فاوا گرد یکدیگر جمع شدند و چند دوره نشست‌هایی نیز به منظور آشنایی بیشتر، شبکه‌سازی و شناسایی نقش جامعه زنان در این صنعت برگزار کردند. البته هنوز به کار خیلی زیادی نیاز هست تا اهداف و برنامه‌های این کمیته مشخص شود.

فعالیت‌های نجات زمان باارزش صعود را گرفت و عاقبت لاما بعد از ۳۹ ساعت و شش دقیقه به قله رسید. اما همین زمان هم آن‌قدر خوب بود که توانست رکورد سریع‌ترین زن صعودکننده به اورست را بشکند. اولین تلاش لاما برای صعود به قله اورست در سال ۲۰۱۵ به دنبال زلزله بزرگی که در نپال رخ داد، امکان‌پذیر نشد. بنیاد آموزشی لورئال در همکاری با سازمان یونسکو جایزه‌ای را به زنان پژوهشگر عرب اختصاص داده که امسال در اکسپوی ۲۰۲۰ دُبی به ۱۴ دانشمند زن از خاورمیانه و شمال آفریقا تعلق گرفت.

با این نتایج، پرسپولیس برای نهمین بار در لیگ برتر و شانزدهمین بار در تاریخ لیگ‌های فوتبال ایران به قهرمانی رسید. لیتوانی، بلغارستان، لاتویا، پرتغال و دانمارک پنج کشوری هستند که زنان توانسته اند شکاف جنسیتی را در زمینه علوم و مهندسی پر کنند. لیتوانی (57 درصد زنان) بلغارستان و لاتویا (53 درصد زنان) پرتغال (51 درصد زنان) و دانمارک (50 درصد) برای حضور در فعالیت های علمی و مهندسی به زنان اختصاص داده اند. پایین ترین سهم حضور زنان در زمینه های علمی و مهندسی مربوط به کشورهای مجارستان و لوکزامبورگ هر دو با 25 درصد، فنلاند با 29 درصد و همچنین آلمان با 33 درصد است. او با اشاره به طراحی‌های فضای مجازی و هوش مصنوعی تشریح کرد حتی این ابزار‌ها به دست مردان طراحی شده و به‌تازگی زنان هم در این حوزه فعالیت می‌کنند. امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات عملاً بستر فعالیت بسیاری از صنایع شده و حتی صنایعی که در حوزه‌های مختلف فعال هستند، اکنون زیر مجموعه صنعت ICT به حساب می‌آیند.

Kelvin Ashley

حل کننده مشکل متعصب سفر مادام العمر. بت نوجوان آینده. علاقه مندان به اینترنت آماتور.

تماس با ما