این دارو خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد


آفتاب نیوز :

در این مطالعه، محققان چینی داده های بیش از 200000 نفر در ایالات متحده را تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که استفاده منظم از PPI ها (مانند Aciphex، Nexium، Prilosec، Prevacid، Protonix) با افزایش 24 درصدی دیابت نوع 2 مرتبط است.

همچنین محققان دریافتند که هر چه استفاده از این داروها بیشتر باشد، احتمال ابتلا به دیابت بیشتر می شود.

جینگ کیو یوان، رئیس گروه تحقیقاتی در دانشگاه سان یات سن در چین، می‌گوید: «استفاده مداوم از PPI با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است و این احتمال در افرادی که از آن برای یک بیماری استفاده می‌کنند بسیار بیشتر است. مدت زمان طولانی تر. .

PPI ها برای درمان رفلاکس اسید، زخم معده و سایر بیماری های دستگاه گوارش در دسترس هستند. آنها جزو 10 داروی برتر مورد استفاده در سراسر جهان هستند. استفاده طولانی مدت از این داروها قبلا با افزایش خطر شکستگی استخوان، بیماری کلیوی، عفونت های دستگاه گوارش و سرطان معده مرتبط بوده است.

بر اساس یافته‌های جدید، محققان توصیه می‌کنند افرادی که به مدت طولانی از PPI استفاده می‌کنند باید از نظر تغییرات قند خون که می‌تواند نشان دهنده دیابت باشد، تحت نظر باشند.

محققان مشاهده کردند شرکت‌کنندگانی که PPI تا 2 سال مصرف کردند، 5 درصد بیشتر در معرض ابتلا به دیابت بودند. این خطر برای افرادی که بیش از 2 سال از این داروها استفاده می کردند تا 26 درصد بود.

از سوی دیگر محققان دریافته اند که با قطع مصرف این گروه از داروها، خطر ابتلا به دیابت نیز کاهش می یابد.

دلیل تاثیر مصرف این داروها در افزایش خطر ابتلا به دیابت هنوز مشخص نیست. اما در یک مورد، تغییر در تعادل طبیعی باکتری ها در بدن، خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد.

احتمال دیگر این است که استفاده از PPI منجر به افزایش وزن و در نتیجه افزایش خطر ابتلا به دیابت شود.

پژوهشگران بر انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.

Patrick Hodges

کاوشگر دوستانه استاد موسیقی مغرور. درونگرای افراطی کارشناس سفر. نویسنده. متعصب غذای بی عذرخواهی

تماس با ما